שימו לב למה שיוצא מפיכם ומה המסר שאתם מעבירים הלאה ?
לחלק ניכר ממה שאנו מדברים, אנחנו לא שמים לב
ובלי מודעות לעשות משהו רע למישהו אחר.
מילה אחת מערערת זהות אישית ופוגעת.
מאחורי מלים אלה מסתתרות משמעויות עמוקות.
המלים האלה הנן משתיקי קול – הירייה שקטה אך הורגת.
מאחורי מלים אלה יש שיפוטיות, ביקורת , תוקפנות, עליונות.
הצד השני רוצה להתגונן ולכן הוא אינו קשוב ואינו מוכן לעשות שינוי.
לפני שאומרים מלים אתם חייבים לשאול אם הם יעוררו שינוי.
סוגי משתיקי הקול
- מסרים שליליים ותוקפניים בתחפושת של שאלות: "את לא מסוגלת לשים משהו במקום" !
"את יכולה להכין לי אוכל במקום לגבר כל הזמן בטלפון"
משמעות אחת – קביעה – את אמורה לעשות משהו.
משמעות שנייה- נזיפה – את לא עושה מה שצריך לעשות..
נשמעות שלישית – נזיפה – את עושה משהו שלא צריך לעשות.
משמעות רביעית – הוראה – עליך לעשות משהו.
- למה, מי, מה – "למה לא שלמת את חשבון הטלפון" ? "מי עשה בלגן על השולח" ? – האגו משחק תפקיד.. אני קורבן. העברת תוכן ורגש. נזיפה. מלים המסרסות את היכולת להשתנות – קביעה.
- למה – נזיפה בתחפושת שאלה. "למה את קונה דווקא את הגבינה הזו" ?
אפשר ליצור תהליך קוגניטיבי במקום:
עובדות – עוצרות חלק רגשי
מחשבות אני חושב שכדאי…
רגשות – הייתי שמחה ש…
צרכים – מאוד כדאי שיהיה תמיד….
אין ביקורת ולא התנשאות אלא למידה ורצון לשיפור. דיאלוג אפקטיבי.
- אם היית ….אז….. – " אם היית יוצאת בזמן אז לא היית מאחרת" – אי אפשר לשלול. עדיף לבוא בהצעת יעול. התניה פלוסופית – לוגית. לא יוצרת תחושה טובה.
כל דבר שלא נעשה על בסיס שוויוניות וכבוד הנו אלימות מילולית.
לפני שאני מדבר:
לצורך מה אני אומר משפט זה ?
האם יש לו ערך ואוכל ליצור שינוי ?
- את הרי – "את הרי תמיד יודעת יותר טוב" – אצבע, נזיפה, אין תכלית.
- מהכללות – כל מילות ההכללה: תמיד, אף פעם וכדו'.
מדובר במשפטים אמפקלטוריים: "משתמע מזה ש.." יש בהם ערכיות שלילית וחיובית.
המלים האלה נשתלות במח והולכות איתנו הלאה אלא אם נהיה מודעים להן.
לסיכום:
- מלים שלא יוצרות שינוי הן מיותרות להיאמר.
- מלים שלא יוצרות תקשורת אפקטיבית מיותרות להיאמר.
- כדי להימנע מאוטומט רגשי רצוי לעבור על עובדות , מחשבות, רגשות וצרכים.
- אל תאמר כל מה שאתה יודע אבל תדאג לכל מה שאתה אומר.
- קח פסק זמן לעיבוד נתונים. הרע נשלף מהר, על הטוב יש לעבוד.
תגובות אחרונות