שיתוף פעולה עם ביה"ס

שיתוף פעולה עם ביה"ס

"מורה בינוני אומר. מורה טוב מסביר. מורה מצוין מדגים. מורה מושלם מעורר השראה."

ויליאם ארתור וורד

עלינו לזכור כי שיתוף הפעולה בין הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז וצוות בית הספר מהווה את מקור העוצמה של התלמיד בעל הפרעת הקשב והריכוז ולכן עלינו לדאוג כי לאורך מסלול חייו תהיה לו התחושה שתמיד יש שם מישהו בשבילו .

  • מה המורה יודע על הילד שלכם?
  • כיצד הגיע המידע המוקדם אל המורה?
  • כיצד השפיע המידע המוקדם על יחסו אל הילד שלכם?
  • איזה מידע היה חסר למורה, ומה הן לדעתך הסיבות לחסר זה?
  • כיצד ומי נדרש לספק את המידע החדש?
  • כיצד והאם לדעתכם ישנה המידע החדש את ההתייחסות של המורה כלפי הילד שלכם ואת הבנתו אליו ?

  • עמדה קפואה: צרה, הרואה את הילד רק דרך קשייו והבעיות שנובעות מהם, מכלילה, נוקשה ואינה מפנה מקום לשינוי חיובי ולתקווה.
  • עמדה דינמית: רחבה, המתייחסת לילד בהבנה ובאמפטיה, ורואה את הילד בשלמותו ובמורכבותו – על צרכיו, מניעיו, מצוקותיו, חסרונותיו, אך גם על ייחודו ומעלותיו – ותופסת את קשייו כניתנים לשינוי.

”ניר הוא ילד היפראקטיבי. הוא מפריע לאחרים ולמהלך השיעור, משמיע קולות ועושה פרצופים. הוא אינו מסוגל להתארגן לבד, ואני צריכה לנהל אותו /להשגיח עליו כל הזמן.

הילדים בכיתה לועגים לו, ואינם מוכנים לשבת לידו. ממש אי-אפשר ללמד כשהוא בכיתה.“

זוהי עמדה המבוססת על הכללה ומובילה לחוסר אונים וויתור: העמדה: ”בניר יש משהו לקוי באופן בסיסי ובלתי הפיך, והוא משפיע לרעה על כל סביבותיו.“

”ליאיר יש יכולות גבוהות. הוא ילד רגיש וער לכל שינוי בסביבתו, אנרגטי ונועז. בגלל האנרגטיות שלו, קשה לו לשבת זמן ממושך בכיתה בשיעורים פרונטליים או להכין שיעורי בית, אבל כשהוא מארגן מסיבה או טיול עם חברים, הוא מעולה – ממש שד משחת. הוא אוהב ריגושים ומחפש פעילות מלהיבה /מרתקת, אם כי לעתים הוא מתקשה להתאפק ואז נקלע למריבות.“

העמדה: יאיר הוא ילד מורכב. באופן כללי הוא ילד חיובי ומוכשר למרות הפרעת הקשב שלו.

בתחומי חיים מסוימים תכונות ה-ADHD יכולות להקנות לו אפילו יתרון, בעוד בתחומים אחרים תכונות אלה מפריעות לו לבטא את כישרונותיו.

שינוי העמדה גורמת לשינוי בפרשנות וביחס כלפי הילד שלכם.

צרו קשר אישי עם הצוות החינוכי בתחילת שנת הלימודים. אל תחכו למשבר הראשון. קבעו פגישה אישית עם כל אחד מהצוות החינוכי, או לפחות עם היועצת והמחנכת. שתפו אותם במטרות החשובות לכם ולילד, שאלו לדעתם המקצועית כיצד לדעתם ניתן לעזור. אל תשכחו לשתף את הילד בפגישות והביעו בהן את אמונכם בכוונתו לעמוד בהבטחותיו.

בקשו מהיועצת או המחנכת לקבוע מראש רשימת פגישות חודשית למעקב במהלך השנה, בהן ישתתף גם הילד. בהתחשב בחופשות המרובות וימי ההורים הצפויים, לא יידרשו יותר מחמש פגישות נוספות. בראשית השנה, יומנם של הצוותים החינוכיים ריק והם יתקשו לסרב לכם.

בכל פגישה במשך השנה, היו אתם אחראים להדגיש את המקרים בהם הילד עמד בהבטחתו והצליח. המקרים בהם הוא כשל, יעלו ממילא. כך יקבל הילד תמונה ברורה ומאוזנת, לא רק לגבי כישלונותיו, מה שיקל עליו לקבל ביקורת.
הימנעו מלכעוס על הילד כאשר לא עמד בהבטחותיו. במקום זאת, אמרו שאתם בטוחים שבפעם הבאה הוא יצליח לעמוד בהבטחותיו.

בכל פגישה, הקפידו להודות למורים והביעו הערכה למאמציהם. השתדלו לרשום לעצמכם אירועים ספציפיים בהם הם עזרו או תמכו, גם אם לטעמכם מספר המקרים קטן במיוחד. הייתם מצפים מהמורים לחזק את ילדיכם במקרים הבודדים המצדיקים זאת? יישמו זאת גם לגבי המורים. המורה מתקשרת לבקש מכם לפתור בעיה כלשהיא? הביעו הערכה למאמציה לטפל בנושא שכן היא לא התעלמה ממנו.

עשו לעצמכם רשימה מה לדעתכם הקשיים של המורה כמו מס הילדים בכתה, תלונות ההורים והילדים האחרים, חוסר הידע שלה ועוד. זה יעזור לכם להביע אמפתיה לקשיי המורה. קחו בחשבון שהוא או היא צריכים להתמודד עם אחוז גבוה של ילדים המשולבים בכיתה, ועם צפיות ולחץ מצד המנהלים לעמוד בתכנית הלימודים. הציעו עזרה מניסיונכם בבית ושתפו אותם בתוצאות יישום הדרכה שקיבלתם מבעלי מקצוע.

אם אינכם מרוצים מתפקודם של המורים, הפכו כל תלונה לבקשה, לדוגמה:
'הילד שלי זקוק להפסקות מרובות.' או 'אני מרגיש שאיני שותף מספיק'.
אי אפשר להתווכח עם הרגשות או הצרכים שלכם ושל הילד. גישה כזו אינה מעוררת התנגדות או צורך להוכיח שאינכם צודקים. הימנעו מהכללות נוסח: 'אף פעם את לא מעודדת' או 'תמיד אתה רואה את השלילי' והקפידו לא לבקר את תפקודם המקצועי מה שיעורר התנגדות מצידם.

הציעו למורים לתכנן ביחד כיצד ניתן לעזור לילד מניסיונכם ההורי ומהעצות שקיבלת מבעלי מקצוע. קחו בחשבון שלילדים עם הפרעת קשב יש לעיתים קושי בוויסות הרגשות וכן שהפרשנות שהם נותנים לסיטואציות לא תמיד מידתיות. מאידך, חברת הילדים לא סלחנית והפרשנות שלהם לתופעות גם היא לא תמיד תואמת את העובדות.

שיתוף הפעולה בין הורה לילד עם הפרעת קשב וריכוז וצוות בית הספר חשוב מאוד. אם אתם מרגישים שקשה לכם לנטרל את הכעסים ולנהל שיחה מכוונת מטרה עם המורים, היעזרו בהדרכה מתאימה לניהול הקשר עם בית הספר לטובת הילד.יתכן גם שהצוות החינוכי זקוק להדרכה באשר לכלים להתמודדות עם ילדים לקויי קשב, ותוכלו להמליץ להם.

מלב אל לב - קן לשינוי